02
Identitetsdesign
ALL ABOUT THE BEAT
Jazzy hiphop festival
Om prosjektet
En festival for lofi-musikk i møtet mellom jazz og hiphop. Musikken kjennetegnes blant annet av rolige vibber, taktfast bass og en kultur for sampling og referanser. Løsningen inneholder en modifisert versjon av blokktrykket «Curious Blue Cat» av Nishida Tadashige (2011).
Oppgave
Lage visuell identitet for en fiktiv festival innen selvvalgt musikksjanger.
Konsept
Stikkordene for sjangeren som ble brukt i utviklingen av identiteten var kul/hip, chill, og med en viss attitude/edge. Det handler om tilhørighet til felleskap og urban subkultur for varme og rolige vibber, uten å være trøtt, men å beholde en nysgjerrig og våken holdning for samholdet og musikken.
Representativ låt: Ruck P - Places
Plakat
Vinylalbum forside
Vinylalbum bakside
Vinylalbum animasjon
Nettside på PC og mobil
Festivalpass
Utvikling
Diverse assosiasjoner til musikken. Lys, skyer, bølger, svevende, kaféer, rom, planter, platespillere. Skissene baserte seg på vinylplater, skylines og pothos (gullranke).
Tidligere var navnet Pothos med slagordet "All about the beat". Denne løsningen ble vraket av to grunner. Få visste hva pothos betydde og hva assosiasjonen var ment å være, og fordi denne assosiasjonen kunne virke mot sin hensikt.
Utfordring
Det hjemmelige og varme ligger nært for sjangeren, men kan jobbe mot målet om en fysisk festival. Dette var særlig et tema da designet først var utviklet i kjølvannet av Covid-epidemien. For å unngå denne effekten knyttet til typiske assosiasjoner til "LoFi" hentet jeg frem flere mulige elementer fra sjangerens historie. Musikken har røtter i jazz og hiphop, og der fant jeg inspirasjonen til attitude/edge som kunne balansere det sløve.
Katten
Nysgjerrig og årvåken. I Tadashiges verk virker katten å lytte – et passende motiv til snurrende vinyl. Fargene i bildet matchet den varm-kalde kontrasten jeg allerede jobbet med i utkastene. Korn og uregelmessigheter fra trykkteknikken er naturlige uforutsigbarheter knyttet til mediet, og gjenspeiler musikkens røtter i vinyl, bootleg og hjemmesnekret sammenklipping. I samme ånd har jeg modifisert originalverket for å gjøre det mer eget; øynene er endret for å gi et mer «spacet» uttrykk og forsterke inntrykket av at katten lytter. Den er også gitt et halskjede i gull som referanse til hiphop og subkultur.
Utvidelse
Etter innlevering jobbet jeg med å utvide prosjektet med flere flater og mockups. Her er skisser av nettsiden. Å jobbe fysisk med prosjektet igjen en god stund var en god måte å komme inn i det igjen. Prosjektet ble utvidet med nettside, festivalpass, mockups lagd i Blender, presentasjonen, og planer for mer.