03
Redaksjonelt
MISE EN SCÈNE
Humanistfaglig magasin
Om prosjektet
Magasinenes rødvin - Et magasin om kunst, musikk, filosofi, psykologi, historie og andre tema fra humanistisk fakultet. En hjernemassasje for den dekadente akademikeren.
Oppgave
Redaksjonelt design for et gjenkjennelig magasinkonsept gjenspeilende innholdet.
Bakgrunn
Magasinet sentrerer seg rundt kunstverk som både inngang til og illustrasjon av diverse tema knyttet til den mennesklige tilværelsen. Magasinet har til hensikt å romme diskurser i form av essay om tema som knytter historien sammen; hvilke virkninger hadde Romerrikets fall, hva er ånden i maskinen og hvilke viner anbefales til årets byvandringen.
Magasinets tema og innhold
Et kunst- og kulturmagasin hvor kunst brukes som katalysator for å drive frem diskurs rundt humaniora og nærliggende, intellektuelle tema. Magasinet er tenkt å ha et kvasiakademisk perspektiv hvor det tas utgangspunkt i kunsthistorisk metode, som oftest betyr komparative essay hvor konkret og abstrakt settes opp mot hverandre for å skape syntese. Et kunsthistorisk og humanistisk blikk på ting som ikke nødvendigvis er kunst, for «alt er jo kunst». Useriøse tema kan tas seriøst, og støvete tema kan formidles friskt. Det er ment som lett inspirerende og smått humoristisk lesestoff for den som selv kan identifisere seg med historiske filosofer, poeter, forfattere og kunstnere.
Målgruppen
Unge og ungdommelige intellektuelle med interesse for humanistiske fagområder. De som stimuleres av «unødvendig» tekst og abstraksjoner. Leserne som kanskje regner seg som tenkere, og som selv kan identifisere seg med historiske filosofer, poeter, forfattere og kunstnere. Magasinet bør ha en viss appell for akademikere, men er ikke ment som et kunsthistorisk tidsskrift med ekskluderende doktorgradsavhandlinger i gammeldags fagtradisjon. Til forskjell fra slike skrifter, er dette magasinet åpent for bruk av humor og være løsere i formen.
Innhold
Kritikker, intervjuer, essay, artikler, guider og skildringer.
Verdier
Kunst og kunstdiskurs som aktuelt og intellektuelt. Bredere aktualitet enn mange kanskje tror. Formidling av individualistisk verdi i humanistiske fagfelt. At det er mening i det «meningsløse» og dets stimulerende effekt.
Utgivelsesfrekvens
Hvert kvartal.
Navneforslag
Pollock, Goya&Gogh, Anhedoni, Superego, Kitsch, Pseudology, Mimesis, Medium, Oeuvre,
Ikonoklasme, Pastiche, Id, Formalisme, Abstrakt, Gaze, Kontrapost, Simulacra/imulacrum,
Paratypi/Paratypisk, Paramedia, Pseudoclasm, Disporas, Lanterne, Attributt, Bouye/Bouyed/Bouyant/Bouyacy/Bøye, Idiomatikk, Bold, Absens, Indeks, Dissimilar, Paradigme,
Skepsis, Urinal, Vernissasje, Ekko, Jux/Juxta, Kontrast, Allegori/Allusjon, Parabel, Lignelse, Forum, Afora, salon d’id/salon d’ego.
Konkurrenter
Faglige konkurrenter
Kunstkritikk og Metode er to kunsthistoriske nett‐tidsskrifter som publiserer kritikker og essay skrevet på en måte lignende det jeg har sett for meg. Det er ikke så rart med tanke på at de er drevet av mine tidligere kunsthistorieprofessorer. Det som vil skille mitt konsept fra disse er den fysiske formen og dermed den visuelle utformingen, strukturering av innhold og tilgjengeliggjøring av faget; dette magasinet er tenkt å være mindre akademisk.
Kunst‐ og kulturmagasiner
Kunst, Plnty, Subjekt, Feelgood er fysiske magasiner som også omhandler temaene kunst og kultur.
Samme behov, men annet tema
Zett Filmtidsskrift handler om film, men har en tilnærming og utforming som ligner mitt magasinkonsept.
Posisjonering
Ikke for tungt stoff å lese, men dypt nok til å stimulere leseren. Som Zett: «Støydempende lesestoff». være ungdommelig, men intellektuelt. Intellektuelt gjennom et kunsthistorisk perspektiv, og ungdommelig gjennom personlighet og tilgjengeliggjøring. Mer tekst og diskurs enn kunstmagasin, og rart og overraskende enn et fagtidsskrift. Leseopplevelsen skal være morsom, interessant og inspirerende.
Visuelt konsept
Inspirert av fortiden med stramt grid, rektangularitet, tunge tekstbolker og fylte sider. Kunsten er sentral i magasinets innholdsmessige identitet og i det visuelle blir den satt sentralt på en måte inspirert av gallerier. Verkene respekteres ved å settes i originalt format rammet inn med hvit passepartout og med paratekst satt diskré under verket på galleri-vis.
Utvikling
Grid
Bilder fra utviklingen av magasinet med underliggende grid synlig og malelementer. Primært er det brødteksten som legger seg til dokumentgridet, mens andre elementer følger linjer trukket ut fra det.